Jawapan : Terdapat dua (2) kategori pembelian terus yang diterima pakai di peringkat Kerajaan Negeri Pahang iaitu:
Jawapan : Agensi perlu mendapatkan tiga (3) tawaran harga daripada pembekal tempatan melalui kaedah kajian pasaran yang ditentukan Agensi sendiri. Agensi boleh membuat kajian pasaran mengikut kesesuaian seperti dalam bentuk sebut harga (“quotation”) tidak formal, “window shopping”, carian laman web, harga pembelian lampau dan lain-lain. Agensi boleh menentukan kaedah kajian pasaran yang paling sesuai dengan bekalan/ perkhidmatan yang ingin diperolehi.
Walau bagaimanapun, Jabatan-Jabatan di peringkat Kerajaan Negeri Pahang tidak perlu melaksanakan kajian pasaran bagi pembelian terus yang bernilai kurang daripada RM5,000.00 dan Ketua Jabatan perlu menggunakan budi bicara masing-masing bagi menentukan perolehan yang dilaksanakan adalah selaras dengan konsep “value for money”.
Jawapan : Kontrak Pusat bagi pembekalan Kertas A4 Putih 80 g/sm untuk kegunaan semua Agensi di Semenanjung Malaysia berkuat kuasa 1 Mac 2016 hingga 28 Februari 2019 untuk tempoh tiga (3) tahun. Jabatan hendaklah merujuk Para 2 1PP PK 2.1 Kaedah Perolehan Kerajaan berhubung perkara ini.
Jawapan : Jika pembekal/ syarikat dikehendaki mengendalikan sesuatu kursus yang jumlah nilai tahunan melebihi RM20,000 atau RM50,000 maka sebut harga perlu dipelawa. Contoh 1: Kursus Kepimpinan sekali setahun bernilai RM10,000. Pembelian Terus dengan tiga (3) tawaran harga.
Contoh 2: Kursus Kepimpinan empat (4) kali setahun bernilai RM40,000 (RM10,000 setiap kursus). Sebut Harga (empat (4) kursus tetapi peserta berbeza).
Contoh 3: Kursus bersiri : Modul 1, 2, 3 dan 4 bernilai RM15,000 setiap modul berjumlah RM60,000 setahun. Sebut Harga (peserta sama dan perlu hadir setiap modul).
Jawapan : Bagi pelaksanaan projek-projek pembangunan fizikal, Jabatan Teknik adalah Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sahaja. Dua Jabatan ini telah diberi kuasa Right of First Refusal (ROFR) untuk menentukan / mengenalpasti projek yang boleh dilaksanakan oleh Jabatan Teknik sendiri ataupun oleh Agensi. Jabatan hendaklah merujuk 1PP PK 3.1 Perolehan Perkhidmatan Perunding berhubung perkara ini.
Jawapan :
Jawapan : Sebarang pembekalan barangan / perkhidmatan yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan/Negeri kepada pihak lain sama ada awam, swasta atau Agensi Kerajaan yang lain adalah tidak dikenakan GST di bawah Seksyen 64 (1) Akta GST 2014 kecuali bagi pembekalan barangan/ perkhidmatan yang dibuat oleh Agensi Kerajaan seperti berikut:
Jawapan : Item bagi Kontrak Pusat dan Kontrak Pusat Sistem Panel adalah berbeza seperti yang terkandung dalam Para 2 dan Para 3 1PP PK 2.1 Kaedah Perolehan Kerajaan.
Jawapan : Semua urusan perolehan percetakan dokumen Kerajaan hendaklah dilaksanakan dengan syarikat Bumiputera yang berdaftar dengan Kementerian Kewangan mengikut tatacara perolehan semasa. Bagi percetakan dokumen keselamatan, Agensi hendaklah mendapatkan khidmat nasihat dan pengesahan dari Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia, Jabatan Perdana Menteri (PKPKKM, JPM) sebelum perolehan dilaksanakan.
Kerja-kerja cetakan bagi dokumen yang melibatkan Warta Kerajaan Persekutuan dan Negeri sahaja yang mesti dilaksanakan dengan PNMB tanpa tertakluk kepada sebarang had nilai dan tempoh masa. Agensi adalah dikecualikan daripada mengadakan kontrak formal dan bayaran bagi kerja-kerja percetakan yang hendaklah dibuat berasaskan inbois yang dikemukakan oleh PNMB. Percetakan dokumen selain yang dinyatakan di para berkenaan hendaklah mematuhi peraturan yang berkuat kuasa.
Tingkat 3, 5 & 6, Blok B, Wisma Sri Pahang, 25503 Kuantan, Pahang Darul Makmur.
pkn[@]pahang.gov.my